Yli 400 tuntia liikuntakerhoja

4.10.2017

Liperiläiset urheiluseurat Taimi ja Yllätys innostavat lapsia uusiin liikuntakerhoihin. Taajamakoulujen ja urheiluseurojen yhteistyöllä jokaiselle luokka-asteelle tarjotaan liikuntaa yhtenä iltapäivänä viikossa.

Taustalla uudessa yhteistyössä ovat hankkeet, joiden avulla erityisesti urheilua vähänlaisesti harrastavat lapset halutaan nauttimaan liikunnan ilosta.
– Yhteensä lukuvuoden aikana kerhotunteja kertyy yli 400, Ylämyllyn Yllätyksen puheenjohtaja Arto Mononen laskee.
Avi:n Lasten ja nuorten liikunnan kehittäminen ja Olympiakomitean Lasten liike -hankkeet tukevat kerhotoimintaa, jolloin perheille lukukaudesta jää maksettavaksi ainoastaan 20 euroa. Hankkeiden lisäksi NestleHealthyKids tarjoaa yhtenä päivänä viikossa liikuntaa Ylämyllyn 3.–4.-luokkalaisille.

Lasten Liike on matalan kynnyksen liikuntakerho 1.–9. luokan oppilaille. Koulupäivän jälkeen järjestettävän kerhon ideana on, että lapset pääsevät kokeilemaan monipuolisesti erilaisia liikuntalajeja.
Lapsi pääsee uusien liikuntataitojen karttumisen ohessa kisailemaan ja pitämään hauskaa. Lajitaitojen lisäksi liikkumisella tuetaan nopeuden, ketteryyden ja kestävyyden parantumista. Kerhoissa liikuntaharrastus tukee yhteisöllisyyttä. Niihin voi tulla ystävän kanssa ja ryhmästä saa varmasti myös uusia kavereita.
Kerhot ovat oiva mahdollisuus myös seurojen aktiivisille junioreille, jotka haluavat lisää harjoitustunteja ja monipuolisuutta omien lajitreenien oheen.
– Tällä hetkellä 1.-2.-luokkalaisia on kerhoissa paljon, isompia vähemmän. Toivottavasti uusi mahdollisuus huomattaisiin myös vanhempien lasten keskuudessa ja vanhemmat sekä valmentajat kannustaisivat nuoria osallistumaan kerhoihin, Taimen puheenjohtaja Janne Kivelä kannustaa.
Pilottivuoden jälkeen toiveena olisi, että entistä useampi liperiläinen urheiluseura olisi mukana kerhotoiminnan järjestämisessä. Parhaimmillaan lapsi voi löytää uuden urheiluharrastuksen kerhon myötä.

Liikuntasuositusten mukaisesti kouluikäisten lasten tulisi harrastaa reipasta liikuntaa vähintään tunti, mieluummin kaksi päivässä. Vain kolmasosa suomalaislapsista liikkuu riittävästi. Liikuntaharrastuksella on tutkimusten mukaan positiivinen vaikutus lasten koulumenestykseen. Liikunnallinen elämäntapa opitaan lapsena ja se kantaa läpi elämän.
- Mieluummin sporttinen kuin sohvaperuna, seitsemäsluokkalaiset tytöt kannustavat liikkumaan.
Lasten Liike -kerhoja Liperin kirkonkylällä, Ylämyllyllä ja Viinijärvellä järjestävät Liperin Taimi ja Ylämyllyn Yllätys. Toimintaa tukevat Olympiakomitea ja joukko yrityksiä (pääyhteistyökumppanit ovat Fazer, HK, Omo, UPM ja Reima).
Kerhoihin ilmoittaudutaan www.lastenliikeiltapaiva.fi
Liperin Taimen ohjaajina toimivat Janne Vatanen ja Jukka Peltonen. Ylämyllyn Yllätyksen ohjaajana kerhoissa on Jesse Varvemaa.
Perheille tietoa tarkoista kerhoajoista on lähetetty Wilman kautta.

Yhteyshenkilö

Liperin Taimen puheenjohtaja