Kirkkolahti täyttyi taas nuorista narraajista

Liperin Kirkkolahti täyttyi taas nuorista kalojen narraajista ennen pääsiäistä. Liperin koulun oppilaat ryntäsivät jäälle perinteisen pilkkimisen ja ulkoilun merkeissä. – Tulkaahan kaikki tänne hakemaan pilkkejä. Näitä riittää yksi kahta tai kolmea oppilasta kohti. Kaikki saavat myös toukkia mukaan. Minä tulen laittamaan toukkia koukkuun tarvittaessa. Pilkkireikiä ei tarvitse tehdä itse, opettaja Juha Kosonen selvitti.

Juha Hartikka tyytyväinen hallinto-oikeuden päätökseen

Liperiläinen Juha Hartikka sai Vaasan hallinto-oikeudesta maaliskuun lopulla myönteisen päätöksen, joka koski hänen omalle maalleen tekemäänsä ranta-alueen ojituksen laillisuutta. Päätöksen mukaan Hartikan ei tarvitse siirtää ojituksesta syntyneitä maamassoja ruovikosta pois.

Liperin seurakunnan jäseniä nukkuu pois yli kaksinkertaiselle tahdilla kastettuihin verrattuna

Liperin seurakunnassa kastettiin viime vuonna 72 lasta, kun edellisvuonna luku oli 70.

Anna-Maija Pitkäsestä Syöpäyhdistyksen Liperin paikallisosaston puheenjohtaja

Ylämyllyllä asuva Anna-Maija Pitkänen on valittu helmikuussa Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksen Liperin paikallisosaston uudeksi puheenjohtajaksi. Pitkänen on koulutukseltaan sairaanhoitaja ja viettänyt uransa moninaisissa terveydenhuoltoalan tehtävissä. Järjestötoiminnastakin on kertynyt työelämässä kokemusta.

Lukio kasvatti suosiotaan selvästi

Liperissä keväällä peruskoulunsa päättävät nuoret tähtäsivät viime viikolla päättyneessä yhteishaussa selvästi enemmän lukioihin kuin ammatilliseen koulutukseen. Viime vuosina nämä kaksi polkua ovat olleet varsin tasaväkisiä houkuttelevuudessaan.

Rääkkylälle ylijäämää

Rääkkylän kunnanhallitus hyväksyi vuoden 2023 ylijäämäisen tilinpäätöksen. Ylijäämää kertyi 639 000 euroa. Vuosikate on hieman yli 0,9 miljoonaa euroa. Kunnan asukasluku oli vuoden vaihtuessa 1903.

Positiivinen tilinpäätös säästöillä ja verohännillä

Liperin kunnan vuoden 2023 tilinpäätös oli lopulta selkeästi ennakoitua parempi. Vielä viime vuoden alkupuolella ennakoitiin reilusti miinusmerkkistä tilinpäätöstä, mutta lopulta tilinpäätös oli 2,1 miljoonaa euroa ylijäämäinen.

Vuokrataloyhtiölle rahoitusta

Rääkkylän kunnanhallitus esittää valtuustolle, että kunta myöntää Kiinteistö Oy Rääkkylän Vuokratalot Oy:lle 70 000 euron SVOP-sijoituksen. Vuokratalot haki kunnalta tukea kassakriisin välttämiseksi.

Paikallisia laulajia kilpailuissa

Rääkkyläläinen Satu Pennanen, taiteilijanimeltään Satu Suhonen, on mukana Seinäjoen Tangomarkkinoiden yleisöäänestyksessä tuomariston valitsemana. Yleisöäänestykseen valittiin 50 naista.

Palvelusetelin arvot hyväksytty

Liperin kunnan hyvinvointilautakunta hyväksyi palvelusetelin käyttöönoton varhaiskasvatuspalveluiden­ tuottamista varten. Palvelusetelimallissa yksityisessä päiväkodissa olevan lapsen hoitomaksu määräytyy samalla tavalla kuin kunnallisessa varhaiskasvatuksessa.